Hvordan vet du egentlig når et regnskapskontor går bra? 

I mine ukentlige samtaler med ledere i regnskapsbransjen, hører jeg til stadighet at de synes det går bra.

Spørsmålet jeg stiller er hva er bra? For mange er nok det å gå bra, likhetstegn med økning i omsetning og et positivt resultat. Trenden for mange er jo nå at man har flere kunder enn tidligere, fordi systemene begynner å bli så bra.

I samtale med en leder for noen uker siden kunne vedkommende fortelle at resultatgraden var rundt 30%. Noe jeg vil anse som ekstremt bra. Jeg fikk videre høre at vedkommende hadde massevis av bittesmå kunder, og fakturerte skyhøyt for årsoppgjør. Personlig tror jeg ikke det er en bærekraftig forretningsmodell.

Jeg vet i tillegg at mange kontorer fremdeles henter mesteparten av overskuddet sitt fra årsoppgjøret.

Det kunne vært interessant å sett på følgende:

Om man fjerner lisensinntektene fra systemleverandørene. I tillegg både inntekt og tidsbruk på årsoppgjør. Hvordan ville resultatet da blitt?

Jeg antar at for mange ville det ikke sett særlig pent ut. Det betyr i mitt hode at den reelle verdiskapningen på kontoret er basert på noen få faktorer, som kanskje i fremtiden ikke vil være den samme.

Hvilke tanker har du om dette temaet?

Jeg tror det bli viktigere og viktigere å bety mye mer for kunden gjennom hele året, og da utover alt det tradisjonelle

Lyst på en prat rundt hvordan du kan bety enda mer for dine kunder? Finn ledig tid i kalenderen min 👇

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top